Rebecca - Szeged
A Manderley - ház asszonya
Szegeden 2024. július 26-án került bemutatásra szabadtéren először, Michael Kunze és Sylvester Levay musicalje a Rebecca. Daphne Du Maurier regénye alapján. Szóval ez világpremiernek számít.
A világhírű zenés darab magyarországi ősbemutatója 2010-ben volt a Fővárosi Operettszínházban: azt is, és a mostani szegedi előadást is Béres Attila rendezte.
“Manderleynek senki és semmi nem árthat. Mindig itt fog rejtőzni az öböl mélyén, mint valami életre kelt mesekönyv. Az erdők védően állnak körülötte, a tenger pedig hol közelebb jön, hol visszahúzódik.”– Daphne Du Maurier
Röviden a történet:
Egy fiatal nő, akinek a neve nem hangzik el, (musicalben Én) - egy szállodában megismerkedik Lord Maxim de Winterrel, akinek felesége Rebecca életét vesztette egy rejtélyes balesetben. Rövid ismeretség után összeházasodtak, majd a férfi vidéki otthonába költöznek - Manderley-be. Az új otthon barátságtalan és rideg. "Ráadásul nyomasztóan nehezedik rá az első Mrs. De Winter emléke, aki a ház minden tárgyában, szegletében, főképp Mrs. Danvers, a házvezetőnő gondolataiban folyamatosan jelen van. Az új úrnő úgy érzi, hogy Mrs. Danvers minden lépését figyeli, és állandó gyanakvással, rosszindulattal veszi körül. Férje, Maxim is egyre megközelíthetetlenebbnek tűnik számára sötét emlékekkel teli otthonában. A helyzet még tovább romlik, amikor megtalálják a vízbefúlt Rebecca holttestét, és újból vizsgálni kezdik az asszony halálának körülményeit."
Hosszú ideje megvolt már a jegyem az eloadasra. Izgatottan vártam, pláne azok után, h egyre több info jutott el az emberhez, a szereposztás már garantált volt a sikerhez.
Én - Gubik Petra
A törékeny, naiv, ügyetlen kislány érzékenysége. Olyan tiszta lélek, romlatlan, mely csak őszintén tud szeretni. A történet előre haladtával erősödik személyisége, kiáll Önmagáért és férjéért. Egyetlen érzés, ami nem változik a tiszta, önzetlen szeretet. Hol gyengéd, hol türelmetlen, hol esendő. Végtelenül kitartó bízik férjében és önmagában, hogy létezik még az őszinte szerelem. Petra alakítása annyire hiteles, hogy tényleg elhihető, hogy tisztán, érdek nélkül tud szeretni és bízni férjében. A legjobb választás volt erre a szerepre, hiszen hangilag és színészileg is olyan természetes könnyedséggel formálja meg ezt a kihívásokkal teli karaktert. Mennyivel jobb lenne a világ, hogy ha több Én létezne.
Mrs Danvers - Janza Kata
Hihetetlen ridegséggel hozta a házvezetőnő szerepét. Zsigereiben van ez a karakter, nem véletlen, hogy a korábbi Operettszínházi bemutató után, újra Őt láthattuk. Ez a szerep is összeforrt Kata nevével. Olyan energiával, erővel szárnyalt a hang, hogy olykor megfagyott a levegő. Rideg tekintete, tartása is tekintélyt parancsoló volt. Érződik játékán, hogy semmi erőlködés, mennyire tud azonosulni és a legvégsőkig „életben tartani” Rebecca jelenlétét. Nyomást gyakorolni, az ellenszenv, ami már olyan mértékű, hogy szinte szikrát szór tekintete. Nem akarja elengedni, elfelejteni a múltat. Legvégén, mikor felgyújtja a házat és, csak mereven áll, megőrülés közepette, hogy, még akkor sem enged tartásából.
Gallusz Nikolett a váltótársa Janza Katának, teljesen más szemszögből közelíti meg a karaktert. Már a legelején érződik rajta az érzelmi függőség, görnyedt hát is azt jelképezi, hogy beleroskadt a fájdalomba. Mikor kiderül az igazság, hogy mi is történt Rebecca-val, rajta jobban lehetett érezni, hogy mennyire összeroppan. Mindketten zseniálisan közelítik meg a házvezetőnő szerepét.
Lord Maxim de Winter - Dolhai Attila
Úgy gondolom, h Attila most érett meg erre a szerepre. Érződött a szerep megformálásán, hogy rengeteget dolgozott azon, h miként tud hiteles lenni, nem túl játszani a szerepet, nem elődjeit másolni. Véleményem szerint sikerült megtalálnia és megfogalmaznia azt, hogy Ő milyennek is gondolja Maxim de Wintert.
Ez a karakter igazán komplex és akkor tud önazonos lenni, ha a megélt fájdalmakat, félelmeket is megjeleníti, de nem túlzóan. Nem volt túl játszva, nem szólt hisztisen a hangja.
Egy megkeseredett, kiégett férfit láttunk és hallottunk. Maxim nem vágyik másra, csak arra, hogy egy tiszta lélek szeresse, ne formálja, hogy Önmaga tudjon maradni. Szeretni és szeretve lenni. Az előadás során, ahogy lépésről-lépésre nyitja meg lelkét, szívét, tudatosul feleségében, hogy milyen nő is volt valójában Rebecca. Miként is érzett iránta.
Látva felesége reakcióját, érezhető volt, hogy talán újra képes lesz bízni valakiben, aki tényleg Őt szereti és kimutatni érzéseit. Megtapasztalhatja, hogy milyen is az, hogy ha minden hátsó szándék nélkül szeretik. Megérdemli-e hogy a történtek ellenére is szeressék. Hogy létezik olyan ember, akkor tiszta szívből nyújtja kezét. Az új esély, az új fejezet, hogy a tiszta lélek és egy önmagát marcangoló ember igazán lehetnek boldogok.
Mrs van Hoppert – Udvaros Dorottya
A mindenáron férjre vágyó dúsgazdag amerikai dámát alakítja. Egy harsányi, nagyvilági nő, aki figyelemre és társra vágyik. Nagyon jól állt neki ez a karakter, irónikus humorral fűszerezve
Fantasztikus élmény volt nézőként megélni, megtapasztalni egy ilyen frenetikus előadás premierjét. Kőkemény munka van mögötte, mindenki előtt le a kalappal és hála azért, hogy szem és fültanúi lehettünk egy világszínvonalú produkciónak. Minden szereplő annyira telitalálat volt, hogy várjuk vissza jövőre is az előadást. A világ bármelyik színpadán megállná a helyét, olyan látványvilág tárult elénk, hogy az elmúlt évek legjobb, legerőteljesebb előadása készült el. Értéket képvisel, hangilag is annyira magabiztosan és lélekből szárnyalóan szólt, hogy a Dóm térnél tökéletesebb hely nem igazán létezik.